Kadernota 2023-2026

menu

Wat is de stand van zaken in 2022?

Beoogd resultaat is of wordt binnen de tijd, het geld en de kwaliteit gerealiseerd.

Er is een risico of onzekerheid dat het beoogd resultaat niet binnen de tijd, het geld en de kwaliteit wordt gerealiseerd.

Beoogd resultaat is of wordt niet binnen de tijd, het geld en de kwaliteit gerealiseerd.

Doelstelling 1:
De score ‘infrastructuur en bereikbaarheid’ in de TELOS1 duurzaamheidsbalans (op een schaal van 1-100) bedraagt minimaal 45.

Uitvoering

Toelichting

1.1 Als uitwerking van de omgevingsvisie formuleren we een pakket met maatregelen voor de korte, middellange en lange termijn om de verkeersafwikkeling en doorstroming op het lokale wegennet te verbeteren.

1.2 We maken het mogelijk een elektrische auto te gebruiken en op te laden door meer oplaadpalen aan te bieden.

We hebben vanaf eind juli een nieuw contract voor het plaatsen van elektrische laadpalen. Hierbij is het mogelijk om laadpalen te plaatsen zonder dat er een directe aanvraag van een bewoner nodig is. Dit betekent wel dat we tussen januari en juli geen nieuwe aanvragen behandelden.

1.3 We stellen een parkeerbeleid vast met daarin afspraken over het parkeren in het centrum, het vergunninghoudersgebied, de blauwe zones en het digitaliseren en fiscaliseren van parkeerproducten.

Het parkeerbeleid is in 2020 vastgesteld en we digitaliseerden in 2021 de eerste parkeerproducten. Sinds januari 2022 digitaliseren we de rest van de parkeerproducten. We evalueren en optimaliseren de komende maanden de digitalisering van de parkeerproducten. Vervolgens evalueren en optimaliseren we het parkeerbeleid op basis van de dan aanwezige data.

1.4 Bij de herinrichting van wegen kijken we samen met bewoners naar mogelijkheden om het aantal parkeerplaatsen uit te breiden. Dit mag niet ten koste gaan van de hoeveelheid groen.

1.5 Afhankelijk van de uitkomsten van de Omgevingsvisie, bereiden we maatregelen voor ter verbetering van de verkeersdoorstroming bij de spoorwegovergang Lichttorenhoofd-Lage Vaartkant.

We onderzochten maatregelen ter verbetering van de verkeersdoorstroming bij deze spoorwegovergang. Het blijkt lastig om een oplossing op korte termijn te vinden zolang er geen aanleg van een tunnel onder het spoor door komt. We leggen de uitkomsten van de onderzochte maatregelen en een voorstel voor maatregelen aan het college voor.

Doelstelling 2:
Het aantal geregistreerde verkeersongevallen per 1.000 inwoners is lager dan 6.

Uitvoering

Toelichting

2.1 Aan de hand van een uitvoeringsprogramma verbeteren we de veiligheid voor voetgangers en fietsers.

2.2 We treffen (aanvullende) maatregelen rondom de brede scholen om de verkeersveiligheid te verbeteren. We doen dit samen met de school, de politie en de (verkeers)ouders.

Doelstelling 3:
We proberen de normen voor de kwaliteit van het beheer van wegen en openbare verlichting te behalen2.

Uitvoering

Toelichting

3.1 We voeren het onderhoud van de openbare ruimte uit in overeenstemming met de aangepaste kwaliteitsniveaus.

3.2 We vervangen gefaseerd de huidige openbare verlichting door (energiezuinige) ledverlichting. Dit sluit aan bij de uitgangspunten van het Beheerkader openbare verlichting.