Kadernota 2023-2026

menu

Financiele ontwikkelingen

We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we afwijkingen alleen toelichten wanneer ze € 50.000 of hoger zijn. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000.
Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.

Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag.
We ronden de bedragen af op € 1.000. Hierdoor kunnen afrondingsverschillen ontstaan.

(bedragen x € 1.000)

2022

2023

2024

2025

2026

Actualisatie begroting 2022-2026

1. Jeugdzorg: tariefsverhoging

We verhogen de tarieven Jeugdzorg 2022 structureel door de algehele kostenstijging over de afgelopen jaren. We betalen deze kosten uit het geld dat we van het Rijk ontvingen (programma 0).

-388

-388

-388

-388

-388

2. Jeugdzorg: JeugdzorgPlus

Op basis van de resultaten over 2021 verhogen we het budget voor JeugdzorgPlus. Dit doen we voor 2022 en 2023. We spannen ons in om de kosten voor jeugdzorg plus vanaf 2024 terug te dringen.

-272

-272

0

0

0

3. Jeugdzorg: Jeugdprofessionals

We breiden de formatie van jeugdprofessionals structureel uit met 2,5 formatieplaats. Dit doen we op basis van de lokale paragraaf van de nieuwe regiovisie Jeugdzorg. We betalen deze kosten uit het geld dat we van het Rijk ontvingen (programma 0).

-174

-229

-229

-229

-229

4. Jeugdzorg: Taakstelling

In de begroting 2021 namen we voor jeugdzorg een te behalen besparing op van € 335.000. Deze taakstelling realiseerden we voor € 162.000. We realiseren deze taakstelling niet volledig door de coronacrisis en de (langdurige) effecten daarvan op de mentale gezondheid van de jeugd. Door autonome ontwikkelingen waarvoor we extra geld van het Rijk ontvangen en de effecten van de wijziging van het woonplaatsbeginsel is het effect budgettair neutraal.

-188

-173

-173

-173

-173

5. Jeugdzorg: Jeugdprofessionals

Spring Jeugdprofessionals indexeert op basis van de overeenkomst de tarieven. We betalen deze kosten van het geld dat we van het Rijk ontvingen (programma 0).

-148

-255

-255

-255

-255

6. Jeugdzorg: Jongerenwerk

De formatie jongerenwerkers brengen we terug naar het niveau van 3 formatieplaasten. De kosten betalen we van het geld dat we het Rijk kregen voor Jeugdzorg (Programma 0)

-132

-132

-132

0

0

7. Jeugdzorg: Jeugdbescherming Brabant (JBB)

We dragen bij aan de uitvoering van het plan van aanpak van Jeugdbescherming Brabant (JBB). We betalen deze kosten van het geld dat we van het Rijk ontvingen (programma 0).

-69

0

0

0

0

8. Jeugdzorg: Zorg in Natura

Met ingang van 2022 is de nieuwe wet op het woonplaatsbeginsel van toepassing. Hierdoor brengen we meer kosten van jeugdzorg in rekening bij andere gemeenten. Dit heeft voor Etten-Leur een gunstige uitwerking. Daarom verlagen we het budget jeugdzorg Zorg in natura vanaf 2022.

200

200

200

200

200

9. Jongerenregisseur

Problemen bij jongeren namen de afgelopen jaren sterk toe. Om de hierbij behorende taken goed te vervullen trekken we een jongerenregisseur aan. Deze vormt samen met de veiligheidsregisseur en de regisseur integrale zorg het regieteam.

-50

-87

-87

-87

-87

10. Participatie: Organisatiekosten

Het Centraal Planbureau stelde de prognoses voor het aantal bijstandsgerechtigden in 2022 naar beneden bij. Het Werkplein heeft hierdoor minder personele inzet (flexibele schil) nodig.

64

101

102

102

102

11. Participatie: Inkomen

Het Centraal Planbureau stelde de prognoses voor het aantal bijstandsgerechtigden in 2022 naar beneden bij. Het Werkplein stelde eind 2021 de te verwachten uitkeringslasten daardoor naar beneden bij.

421

626

489

502

502

12. BUIG-uitkering

Het Centraal Planbureau stelde de prognoses voor het aantal bijstandsgerechtigden in 2022 naar beneden bij. Daarom verlaagt het Rijk de rijksbijdrage Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG) voor de uitkeringslasten.

-413

-617

-481

-493

-493

13. Wmo: dementie

We ontvingen van het Rijk subsidie voor de versterking van het aanbod van dagactiviteiten voor mensen met dementie.

-89

0

0

0

0

14. Wmo: dementie

We ontvingen van het Rijk subsidie voor de versterking van het aanbod van dagactiviteiten voor mensen met dementie.

89

0

0

0

0

15. Wmo: Begeleiding

We indexeren de tarieven voor de Wmo maatwerkvoorziening Begeleiding structureel met ingang van 1 januari 2022.

-94

-94

-94

-94

-94

16. Wmo: Begeleiding

In de decembercirculaire 2021 stelde het Rijk geld beschikbaar voor de indexering van de tarieven voor de Wmo maatwerkvoorziening Begeleiding.

94

94

94

94

94

17. Wmo: Woonvoorzieningen

De Wet maatschappelijke ondersteuning verplicht ons om wooncomplexen toegankelijk te maken voor inwoners met een beperking.

-50

-50

-50

-50

-50

18. WVS jaarrekening 2021 - resultaat

Het Werkvoorzieningschap keerde het positieve exploitatieresultaat van de jaarrekening 2021 uit aan de deelnemende gemeenten.

108

0

0

0

0

19. WVS jaarrekening 2021 - reserve

In 2020 ontving het Werkvoorzieningschap geld van het Rijk om de gevolgen van de coronacrisis op te vangen. Het deel dat overbleef reserveerde het Werkvoorzieningschap voor eventuele tegenvallers in 2021. Ook in 2021 bleken deze middelen niet nodig. WVS betaalt de gereserveerde middelen nu uit aan de deelnemende gemeenten.

207

0

0

0

0

20. Werkplein jaarrekening 2021

De bedrijfsvoeringskosten van het Werkplein zijn lager dan begroot. Oorzaken zijn onder andere minder inhuur personeel, beperkingen voor de dienstverlening door de coronacrisis en omdat een aantal ICT-projecten nog niet is opgestart. Ook ontving het Werkplein subsidies waar in de begroting nog geen rekening mee was gehouden.

101

0

0

0

0

21. Wet inburgering ontvangen budget

Voor de inburgering ontvangen we budget van het Rijk.

86

0

0

0

0

22. Wet inburgering Werkplein

Het Werkplein voert de Wet inburgering uit.

-86

0

0

0

0

23. Aframen taakstelling webshop

De raad besloot de voorgenomen korting op de bijdrage Maatschappelijke Participatie voor volwassenen niet door te voeren. Daarmee komt de bezuiniging op deze regeling te vervallen.

-35

-35

-35

-35

-35

24. Decembercirculaire 2021

We verwerken de financiële gevolgen van de decembercirculare 2021.

-101

-103

-105

-107

-110

25. Meicirculaire 2022

We verwerken de financiële gevolgen van de meicirculaire 2022.

-1.718

-11

-11

181

187

26. Overig

Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000.

-171

-150

-149

-138

-111

Totaal wijzigingen

-2.808

-1.575

-1.304

-970

-940